UpdraftPlus – Backup/Restore er et fuldt automatiseret backup-plugin til WordPress, hvor opsætningen er ganske ukompliceret, og når det først er gjort behøver man ikke at gøre mere for det passer sig selv. Pluginet sikrer at man til enhver tid har en frisk backup at gå tilbage til, hvis man skulle være så uheldig at få brug for det.
Opsætning af UpdraftPlus – Backup/Restore
- Settings i UpdraftPlus – Backup/Restore
- Opsætning af mail notifikation
- Tag ekstra manuel backup
Settings i UpdraftPlus – Backup/Restore
Når pluginet er installeret finder man det under “Settings – UpdraftPlus Backups”.
På fanen settings kan man vælge hvor ofte der skal laves backup, og hvor mange backups der skal gemmes. Det er selvfølgelig meget individuelt hvor meget der er behov for, men jeg plejer at bruge daglig backup og de seneste 14 dage skal gemmes. For mig er det overskueligt at skulle genskabe én dags arbejde, men ikke mange flere dages arbejde end det. At backup’en går 14 dage tilbage skulle gerne give mig nok tid til at opdage, hvis noget er ødelagt. Hvis backup’en går endnu længere tilbage begynder jeg at skulle genskabe alt for meget af mit nye arbejde, så 14 dage må være mere end nok. I sidste ende er det et spørgsmål om hvad der er plads til hvor din side er hosted. Når der er taget en backup, kan man se hvor meget den fylder og gange op med antal dage som backuppen går tilbage. Så ved man om der er plads nok eller om man skal rette sine settings, så backup’en fylder mindre.
Backup’en ligger i WordPress og kan køres ind igen derfra, men hvis man mister hele sin WordPress løsning mister man også backuppen. Derfor er der mulighed for at forbinde til et eksternt sky-drev, så systemet kan sende den daglige backup dertil som en ekstra sikkerhed. Integrationen med sky-drev sker næsten af sig selv, i hvert fald med Google Drive. Vælg Google Drive på listen og gem i bunden af “settings” siden, derefter kommer der en pop-up hvor man skal logge ind med sin Google konto og tillade at pluginet må skrive og slette på din konto, og så er du færdig. De resterende indstillinger er i orden og der er som udgangspunkt ingen grund til at rode med dem.
Du kan nu teste om det hele virker på fanen “Backup/Restore”, hvor du klikker på “Backup Now”. Der bliver automatisk lavet en mappe på dit Google Drive, der hedder “UpdraftPlus” hvor alle dine backups bliver placeret. Mappens navn kan ikke ændres med mindre du bruger betalingsudgaven.
I de kommende dage skal du holde øje med om der godt nok bliver lavet backup som det er meningen. Det kan variere en hel del hvornår på dagen den daglige backup bliver lavet, men der bliver lavet en hver dag.
Opsætning af mail notifikation
Der er mulighed for at få en e-mail rapport tilsendt hver gang der laves en backup, så man kan følge op på om backuppen kører. E-mail rapport aktiveres under “settings” i bunden af siden. For at det ikke bliver en vane bare at slette rapporten uden at se indholdet vil jeg anbefale at man laver et filter i sit mailprogram, som flytter e-mail rapporter uden fejl i til en arkiveringsmappe. Så den dag der er en mail fra din backup i din indbakke ved du at du skal læse den grundigt. Dit mailprogram kan filtrere efter teksten “Latest status: The backup apparently succeeded and is now complete,” for hvis den tekst er i mailen, kan du se bort fra rapporten.
Langt de fleste mailprogrammer kan filtrere, men der er lidt forskel på hvordan det sættes op. Her er en kort guide til Gmail. Åbn “Indstillinger – Filtre og blokerede adresser” og tryk på opret filter, lav indstillingerne som vist på billederne nedenfor.
Er jeg så 100% sikret i forhold til backup
Ingen ting er desværre 100%, den dobbelte sikkerhed der er i at en kopi af backuppen bliver flyttet ud af systemet er ikke meget værd hvis den oprindelige backup ikke virker. E-mail rapporten bør fortælle hvis der er problemer, men der er ingen garanti for at alt fanges der. Det er formentlig ikke ret sandsynligt at backup'en ikke virker, men for en sikkerheds skyld laverjeg en gang om måneden en manuel eksport af alt indhold i WordPress løsningen.
Du kan hente alt indhold ud af WordPress under "Tools - Export" ved at trykke på "Download Export File." Filen er i XML format og er læsbar i f.eks. "MS notepad". Efter download kan du ved selvsyn konstatere at filen er ok, tjek f.eks. at den første og sidste oprettede post er der, eller søg efter en tilfældig post for at se om den godt nok er der, de skulle meget gerne alle være der. Skal du nogensinde bruge denne fil til at genskabe din hjemmeside er der en del arbejde i det, men det kan lade sig gøre. WordPress har forskellige import-værktøjer der hjælper med det.
Med eksportløsningen er det svært at forestille sig scenarier, hvor det ikke er muligt at genoprette din hjemmeside.